Klasicismus


Klasicismus vznikl v 17. století ve Francii, odkud se rozšířil po celé Evropě. Typickými rysy klasicismu jsou pravidelný řád, uměřenost a zdůrazňování střízlivého rozumu. Období klasicismu se dělí na několik fází – barokní klasicismus, osvícenský klasicismus, empír a neoklasicismus. Klasicistní umění si můžete prohlédnout i v současnosti díky dochovaným památkám v různých koutech Evropy, celá řada těchto památek vznikla i v České republice.

Ve svých počátcích se klasicismus výrazně prolínal s předchozím uměleckým stylem, kterým bylo baroko – podle toho se první fázi klasicismu říká barokní klasicismus. Další fází, která přišla s Napoleonem Bonaparte a s napoleonskými válkami, je empír. Poslední fáze probíhala od poloviny 19. století a u nás se většinou uvádí jako neoklasicismus.

Předcházející barokní styl oplýval emocemi, znázorňoval lidské city, naděje, touhy a vášně. Klasicismus se od něj výrazně liší, zdůrazňuje totiž racionalitu, umírněnost, a především jasný a pevný řád. Pocity jedince staví klasicismus do pozadí a upřednostňuje veřejný řád. Svou inspiraci nacházel styl v římském starověku.

Pojem klasicismus pochází z Francie a vychází z latinského slova classicus, které se dá překládat jako patřící k nejvyšší římské třídě – prvotřídní. V současných dějinách umění se výrazem klasicismus popisuje náklonnost ke starověkým řeckým a římským vzorům.

Mezi představitele klasicismu v hudbě patří mimo jiné i velikáni Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn nebo Ludwig van Beethoven. Díla těchto tří skladatelů vytvořila vzor klasické hudby. Používanými hudebními formami v období klasicismu byly opera, symfonie, sonáta, melodram a komorní hudba.

Klasicistní hudební díla se snaží o dokonalou formu, ucelenost a přehlednost v oblasti melodie a harmonie. I v hudbě se projevila inspirace z antického umění a jeho čistých a ušlechtilých forem. Do orchestru přibyly lesní rohy, trubky, tympány a klarinety.

Významní čeští představitelé hudby v klasicismu:

  • Jan Václav Stamic
  • Jiří Antonín Benda
  • František Xaver Dušek
  • František Xaver Brixi
  • Josef Mysliveček
  • Leopold Koželuh
  • Jan Ladislav Dusík
  • Jakub Jan Ryba
  • Antonín Josef Rejcha

Významní světoví představitelé hudby v klasicismu:

  • Joseph Haydn
  • Antonio Salieri
  • Wolfgang Amadeus Mozart
  • Ludwig van Beethoven
  • Luigi Boccherini
  • Christoph Willibald Gluck

 

V architektuře se klasicismus projevoval v období od 17. do 19. století. Vyznačoval se důrazem na geometrii a symetrii a stejně jako další odvětví klasicistního umění navazoval na antiku. Poznávacím znamením klasicistních staveb jsou trojúhelníkové štíty, mohutná sloupořadí, čisté a pravidelné linie a střídmá výzdoba.

V tomto období se stavěly především paláce a veřejné budovy. V Rakousku se stavěly i kostely, kasárna, první továrny a činžovní domy. Ve druhé polovině 19. století se repertoár staveb rozšířil i na školy, radnice, soudní budovy a celé obytné čtvrti velkých měst – část Paříže, Vídně, Budapešti, pražský Smíchov, Vinohrady, Karlín a Žižkov a také například centrum Brna.

Typickým znakem klasicistní architektury jsou i symetrické francouzské parky s důmyslnými systémy cestiček, altány, alejemi, vodotrysky a stromy sestříhanými do geometrických útvarů.

Příklady klasicistních staveb:

  • Stavovské divadlo v Praze
  • Zimní palác v Petrohradu
  • Braniborská brána v Berlíně
  • Kapitol Spojených států amerických ve Washingtonu D. C.
  • Národní galerie v Anglii
  • Britské muzeum v Anglii
  • kostel la Madeleine v Paříži
  • pařížský Pantheon

V sochařství se klasicismus vracel k antickým ideálům a snažil se kopírovat antická díla. Sochaři si kladli za cíl věrně vyobrazit charakterové rysy člověka. V období empíru byly zdůrazňovány rozum člověka a společenská pravidla, vlastnosti a touhy se odsunuly do pozadí. Vznikaly dokonalé a vyhlazené sochy, busty a pomníky z bílého mramoru.

K významným představitelům patří například francouzský Jean-Antoine Houdon, Etienne Maurice Falconet či italský Antonio Canova. U nás byli důležitými sochaři Josef Malínský a Václav Prachner.

Klasicistní malba se zaměřuje na přesnou kresbu a plastovou modelaci objemu. Hlavními objekty jsou postavy, které mají vzhledem, postojem a gesty vyjadřovat ušlechtilost a uměřenost. Inspiraci hledá malířství v antické mytologii a historii.

Významným představitelem klasicistního malířství byl francouzský Jacques-Louis David, který byl dvorním malířem Napoleona. Davidovým žákem byl další slavný malíř – Antoine-Jean Gros. Dalším významným francouzským malířem klasicismu byl Jean Auguste Dominique Ingres, který se zaměřoval především na historické výjevy a portréty. Namaloval celou řadu slavných osob – Cherubiniho, Paganiniho, Gounoda, Napoleona nebo Liszta.

Své zástupce mezi malíři mělo i Německo. Jedním z nich byl například Anton Raphael Mengs, který se narodil v Ústí nad Labem, ale žil v Drážďanech.

Hlavní požadavky klasicismu se projevily i v oblasti literatury, kde se autoři snažili dodržovat stylovou vybroušenost, srozumitelnost a jasnost textu. Nejvíce se v klasicismu rozvíjela epická poezie a dramatická tvorba. Předčítání, kritizování a diskuze probíhaly ve speciálních literárních salonech, které jsou typickým znakem klasicismu. Vedle salonů fungovaly i literární akademie, které se zaměřovaly především na jazyk uměleckých děl a správnost formy.

Literární tvorba klasicistního období se řadí do dvou kategorií – vysoké a nízké literatury. Do vysoké tvorby patří eposy, ódy, hymny a tragédie, do nízké se řadí komedie, bajka a satira.

Za významnou část literatury se dá považovat i racionalistická filosofie, jejímž představitelem byl francouzský René Descartes, autor slavně věty "Pochybuji, tedy jsem.". Tento výrok je někdy překládán též jako "Myslím, tedy jsem."

Autoři:

  • Moliére
  • Pierre Corneille
  • Jean Racine
  • Jean de La Fontaine
  • Carlo Goldoni
  • Johann Wolfgang Goethe

V tuzemské literatuře se klasicismus projevil nejvíce v první třetině 19. století, významnými autory byli Antonín Jaroslav Puchmajer, Šebestián Hněvkovský, Jan Kollár a Pavel Josef Šafařík.

V módě se v době klasicismu dbalo na jednoduchost a přirozenost. V ženských šatech už nebyly opory v podobě krinolíny, ale používaly se pouze vycpávky, které si dámy vázaly kolem pasu. Postupem času se ale přestaly používat i vycpávky.

Šaty se šily z lehkých látek světlých barev, které často zdobily výšivky zlatou a stříbrnou nití. Poznávacím znamením byly hluboké dekolty s vycpávkami a krátké, bohatě nabírané rukávy. K šatům s dlouhými vlečkami se často jako doplňky nosily ještě kašmírové šátky, přehozené přes ramena či přes ruku.

Muži nosili upnuté kalhoty po kolena, které se zapínaly na knoflíky a vyráběly se z kůže nebo vlněných látek. K těmto krátkým kalhotám se nosily vysoké jezdecké boty. Důležitou součástí byl úzký kabát s dlouhými rukávy a kravata třikrát obtočená kolem krku, uvázaná do ozdobných uzlů. Jako doplňky nosili pánové cylindry, dvourohé klobouky, barevné rukavice a vycházkové hole.




Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz