Plochá dráha Plzeň

Univerzitní, 301 00, Plzeň, Tel.: +420 777 899 936
Plzeň/Sport - Plzeň




Plochá dráha Plzeň

areal-plocha-draha-plzen.jpg
Plochá dráha v Plzni slouží převážně k plochodrážním závodům motocyklů. Její historie sahá až do roku 1960, kdy se na trati objevili první závodníci. V současné době plochou dráhu využívá Plochodrážní klub Speedway Plzeň. Mimo závodů se areál ploché dráhy využívá k různým společenským akcím, jako jsou např. koncerty.
Mapa - Plochá dráha Plzeň

Univerzitní, 301 00, Plzeň

Telefon: +420 777 899 936
E-mail: Nevyplněno
Web: http://www.pkplzen.cz/


Stadion pro plochodrážní závody vznikl v roce 1960 a dodnes se jeho vzhled moc nezměnil. Dráha má 400 metrů délku, šířku 9 metrů na rovinách a 15 v zatáčkách. Kolem něj vede okruh pro jakýsi pseudo rallyekros.

Stadion v současnosti nemá žádnou tribunu, pro diváky je k dispozici jen několik dřevěných laviček v hodně dezolátním stavu a travnatý svah po zhruba polovině délky.

V současnosti se jedná o bohužel nejzanedbanější stadion, na kterém se v České republice jezdí plochá dráha. Důvodem je několikaletý útlum klubu.

Ani Plzeň nezůstala stranou, když Evropu ve 30. letech zachvátila nová sportovní disciplína zvaná plochá dráha. Bylo tomu na travnaté dostihové dráze na Borech a tehdejší závodníci si pořádně zajezdili, jedno kolo bylo totiž jen o něco málo kratší než na slavné pardubické Zlaté přilbě. Zatímco tam měřilo 2400 metrů, tak na Borech podle dobových údaju v tisku to bylo rovnou 1700 metrů! Ovšem velmi krátce po tom se závody přestěhovaly na škvárový ovál.

Ješte ve třicátých letech se pořadatelům z plzeňské pobočky Autoklubu Republiky Československé podařilo uspořádat osm závodu nazvaných Plzeňská škvárová dráha, jejichž vyvrcholením bývala jízda o Stříbrnou přilbu Plzně. Na startu bývala výborná konkurence předních českých jezdců mezi které tehdy patřili plzeňští Karel "Káca" Kadlec a Ferdinand Jánský.

Po válečné přestávce pořadatelé na tradici rychle navázali. Již v roce 1946 se jel devátý ročník škvárovky na stadionu u výstavište. Na závodech v letech 1947 a 1948 startovali např. Rakušané bratři Killmeyerové či vynikající Angličané Phil Bishop a Bill Kitchen. Závodům v roce 1948 přihlíželo na 25 tisíc diváků.

Jenže poté nastaly pro plochou dráhu černé roky. Plochou dráhu chtěli zlikvidovat, protože se nejezdila v Sovětském svazu, nemožnost příjezdu kvalitních jezdců ze západu a v neposlední řadě neexistence trvalé dráhy, na které by se mohlo nejen závodit, ale i trénovat.

Jezdci museli za závody do Sušice či na provizorní ovál do Zbuchu. Svého stadionu se dočkali až v roce 1960, kdy byl do užívání předán areál na Borech, kde se závodí dodnes.

Znovu se plzeňská plošina dostala na výsluní v roce 1993. Tehdy získala solidní sponzory a pod názvem Cetrans Marco Polo začala úřadovat v extralize. Opravdovou senzací se ale stalo angažmá světové hvězdy první velikosti - několikanásobného mistra světa Angličana Simona Wigga. Plzeň se tak poprvé stala mistrem republiky v nejprestižnější kategorii družstev.


Fotografie a videa


Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz