V roce 1918 vzniklo v pražských Kbelích vojenské letiště, které sloužilo československé armádě od dob první republiky. Letecké muzeum tady funguje od roku 1968 a dnes se řadí k muzeím s největším počtem leteckých exponátů, které se navíc pyšní vysokou kvalitou. Celkový počet letadel zaparkovaných v hangárech či pod volnou oblohou přesahuje 275 strojů. Desítka z nich je dodnes provozována a prohání se vzduchem nad Prahou. Některé letouny, které má muzeum k dispozici, jsou světovými unikáty.
Jsou tu k vidění nejen letadla, letecké motory, draky letounů a výzbroj, ale návštěvník se může seznámit například i s tím, jak vypadaly stejnokroje, prapory československých leteckých jednotek nebo vyznamenání, která si na hruď připínali ti nejlepší vojenští dravci. Zajímavostí bude jistě například i původní návratová kabina kosmické lodi Sojuz, která v roce 1978 vzlétla z letecké základny Bajkonur. V ní se na zem vrátil první československý kosmonaut Vladimír Remek. Ten byl také prvním kosmonautem z jiné země než USA či tehdejšího Sovětského svazu. Navíc je díky připojení České republiky k Evropské unii považován i za prvního evropského kosmonauta vůbec.
Expozice muzea je zaměřena sice na československé a české letectví, ale pro porovnání nabízí i několik typů světově známých letadel.
Kbelské muzeum bylo založeno na sklonku roku 1968. Do jeho vzniku zasáhla invaze vojsk Varšavské smlouvy, přesto se podařilo muzeum otevřít. Před rokem 1968 existovaly jednotlivé letecké sbírky pouze při Národním technickém muzeu v Praze a Technickém muzeu v Brně. Obě instituce se na letectví zaměřovaly jen jako na součást širších expozic věnovaných technickým oborům. Tehdejší odborná veřejnost však volala po tom, aby vzniklo muzeum zcela nové, které by pod sebou centralizovalo letecké památky a exponáty ze všech koutů naší vlasti.
První úvahy o tom, kam by mělo být muzeum umístěno, zvažovaly například i tzv. Bruselský pavilon na pražském Výstavišti. Brzy však zvítězila lokalita kbelského letiště, konkrétně hangár číslo 40. Otevření muzea bylo načasováno na 50. výročí vzniku samostatné Československé republiky. Do renovace letadel a exponátů se zapojily jak letecké opravárenské závody, tak i samotná československá lidová armáda nebo kluby Svazarmu. Součástí otevření muzea měla být i veliká letecká přehlídka. Kvůli atmosféře, při které letiště obsadila vojska, a kvůli tomu, že v byl hangár v období sovětské okupace hlídán tanky, k ní však nedošlo. Přesto se muzeum v prvním roce svého fungování těšilo obrovskému zájmu.
Hangár zakladatele Leteckého muzea Kbely plukovníka Jaroslava Janečky
Hangár typu Hart je vůbec jeden z prvních postavených ve Kbelích, kam byl převezen z Chebu již v roce 1919. Během 2. světové války jej německá armáda přebudovala na kinosál a pro tyto účely se používal až do počátku 80. let minulého století. V roce 2003 se však nacházel v dezolátním stavu, takže pouze nákladná rekonstrukce jej mohla zachránit před demolicí. Záměr se zdařil a nyní lze v tomto historickém hangáru ve zcela nově pojaté expozici spatřit letouny, které v něm stály již ve 20. letech minulého století. Hangár byl při slavnostním otevření pojmenován po zakladateli muzea plukovníku Ing. Jaroslavu Janečkovi. Ve druhém ročníku Národní soutěže muzeí získal Vojenský historický ústav za záchranu a zpřístupnění této památky cenu Gloria musaealis v kategorii Muzejní počin roku 2003. K nejvýznamnějším exponátům patří francouzský stíhací letoun SPAD VII z období 1. světové války a první vojenský letoun československé konstrukce Letov Š-2. Expozice je doplněna ukázkou letecké dílny včetně dobového vybavení a součástí letadel.
Československé letectvo 1925–1938
Hangár spoluzakladatele Leteckého muzea Kbely Jana Sýkory
Historický hangár rakouské konstrukce typu Wagner, jeden z prvních, který byl postaven na kbelském letišti po vzniku Československa. Pro expoziční účely byl poprvé zprovozněn v roce 1988. Další opravy a vybudování nové expozice proběhly v roce 2004. Při znovuotevření v roce 2004 byl hangár pojmenován po spoluzakladateli a dlouholetém restaurátorovi Leteckého muzea panu Janu Sýkorovi, díky jehož dovednosti a píli dnes můžeme obdivovat mnohé vystavené historické letouny. Expozice v tomto objektu plynule navazuje na počátky československého letectví a pokračuje v obdobném duchu až do roku 1938. Ke strojům symbolizujícím vývoj a úspěchy našeho letectví patří především standardní československá stíhačka našeho letectva před 2. světovou válkou – Avia B-534, dále první dopravní letoun československé konstrukce Aero A-10, vítězný letoun II. ročníku rychlostních závodů o cenu prezidenta republiky – Aero A-18C dosahující maximální rychlosti 275 km/h, ale i další význačné typy domácí konstrukce a výroby.
Letectví 2. světové války
Hangár generála Karla Janouška
Jde o druhý hangár typu Wagner využívaný Leteckým muzeem a zároveň jeden ze tří hangárů tohoto typu dochovaných na letišti ve Kbelích. V průběhu let 2007 a 2008 utrpěl hangár devastující škody náporem větrných smrští Kyrill a Emma. Ve druhé polovině roku 2008 prošel generální opravou, po jejímž dokončení v něm byla vybudována nová stálá expozice 2. světové války. Při příležitosti slavnostního otevření v červnu 2009 byl pojmenován po generálu Karlu Janouškovi, který v letech 1940–1945 působil ve funkci generálního inspektora československého letectva ve Velké Británii. Expozice prezentuje zejména letouny a další předměty vztahující se k činnosti československých letců. Jde zejména o sovětské letouny – bitevní Iljušin Il-2m3 a stíhací Lavočkin La-7, dále britské cvičné stroje De Havilland DH-82 Tiger Moth a Norduyn Harvard Mk.II. či francouzský cvičný Morane Saulnier MS-230. Cennými exponáty jsou také německý proudový letoun Messerschmitt Me 262B a německá řízená puma Fritz X.
Proudové letouny 1. generace
Hangár č. 17 typu Pícha byl standardním hangárem československé konstrukce ve 30. letech minulého století. Na kbelském letišti se dodnes dochovalo několik hangárů tohoto typu. Hangár byl pro výstavní účely poprvé zprovozněn v roce 1988 a až do roku 2008 zde byly vystaveny letouny a další předměty z období 2. světové války. Po opravě hangáru č. 87 v něm našly svoje místo stroje reprezentující proudové letouny 1. generace, z nichž některé vznikly již v letech 2. světové války a zbývající záhy po jejím skončení. V současné době jsou zde umístěny letouny Avia S-92 (v Československu sestavený Messerschmitt Me 262A), britské stíhačky Gloster Meteor F Mk.8 a De Havilland Vampire FB Mk.6, sovětský stíhací Jakovlev Jak-17 a americký cvičný Lockheed T-33.
Československé letectvo po roce 1945
Tento dosud největší expoziční hangár byl postaven po skončení 2. světové války na místě čtyřech bombardováním zničených hangárů typu Pícha. Od založení muzea až do roku 1988 byl jediným expozičním hangárem muzea. Ve vstupním prostoru hangáru je instalována výstava Letadla a létání ve Kbelích, která připomíná slavné okamžiky našeho letectva v letech 1918–1938, období okupace i poválečný vývoj vojenského letectva s přihlédnutím k historii letiště a současnosti základny. V závěrečné části je shrnuta historie Leteckého muzea a pohled na jeho možný vývoj v budoucnosti. V hangáru samotném se nachází téměř 60 letounů a množství dalších sbírkových předmětů, dokumentujících vývoj československého vojenského, dopravního a sportovního letectví po roce 1945. Období budování vojenského letectva po 2. světové válce zastupují stíhací letouny Avia S a CS 199, dopravní Aero C-3A, bitevní Avia B-33 a některé další stroje. Mladší historii představují Jak-23, řada migů počínaje MiGem 15 a 17 přes MiG-19 až po MiG-21 a MiG-23. V expozici nechybějí ani proslulé československé konstrukce Aero Ae-45, Let L-200 Morava, československé vrtulníky, známé stroje Zlin a vrchol československého leteckého průmyslu Aero L-29 Delfín a L-39 Albatros. Z prostorových důvodů jsou v tomto objektu připomenuty i meziválečné tradice československého letectví. Toto období zde reprezentuje akrobatický stroj Avia Ba-122 “krále vzduchu” Františka Nováka a jediný obojživelný letoun ČSA – Saunders Roe Cloud. Závěr je věnován podílu Československa na kosmickém výzkumu. Vystavena je návratová kabina kosmické lodi Sojuz 28 spolu se skafandrem jediného československého kosmonauta Vladimíra Remka.
Venkovní expoziční prostory
Již od počátku existence muzea byly některé letouny, zejména pro jejich rozměry, vystaveny pod širým nebem. Také tato expozice prošla řadou proměn, naposledy v roce 2007. Nyní je rozdělena na několik částí. V jedné jsou vystaveny dopravní a transportní letadla a vrtulníky. Vystavené stroje doplňují výstavu Letadla a létání ve Kbelích a zároveň dokumentují historii dopravního letectva Armády České republiky a zdejší 24. základny dopravního letectva. Dalším významným exponátem umístěným na ploše je první proudový letoun používaný ČSA – Tupolev Tu-104. Zároveň jde o nejrozměrnější stroj ve sbírkách muzea. Mezi další letouny vystavené venku patří stroje významných typů západní konstrukce, vystavené pro srovnání s technikou používanou naším letectvem. Závěrečná část je pak věnována bojovým letounům řady Mikojan-Gurjevič a Suchoj používaných československým a českým vojenským letectvem od počátků 50. let 20. století až do doby zcela nedávné.
Létající exponáty
Zvláštností letecké sbírky je i to, že obsahuje několik letadel a kluzáků, které jsou letuschopné a dodnes dokazují veřejnosti kvalitu naší letecké výroby přímo ve vzduchu. Mezi nejznámější patří dvouplošník Aero C-104S, aerotaxi L-200 Morava, Zlíny Z-126 a akrobatický Z-226. V akci je můžete spatřit například při zahájení sezony v Leteckém muzeu či během Tankového dne ve Vojenském technickém muzeu Lešany. Bývají však i ozdobou dalších leteckých dnů.
Měsíce | Dny | Hodiny |
---|---|---|
V-X | Út-Ne | 10-18 |
-
Stroupežnického, 150 00, Praha 5
-
Kostelní, 170 00, Praha 7
-
Velká Dominikánská, 412 01, Litoměřice
-
Mladoboleslavská, 197 00, Praha 9