Narodil se v roce 1938 v arménském Gyumri (dříve Leninakan). Původní profesí technický konstruktér, zaměstnanec strojírenského podniku. V roce 1963 začal studovat na moskevském VGIKu, absolvoval v roce 1968. Jeho prvním výrazným počinem byl snímek My z roku 1969, dokument vytvořený revolučním způsobem, tzv. "distanční montáží". Film vzbudil v zahraničí velký ohlas a dodnes je považován za inspiruj
Narodil se v roce 1938 v arménském Gyumri (dříve Leninakan). Původní profesí technický konstruktér, zaměstnanec strojírenského podniku. V roce 1963 začal studovat na moskevském VGIKu, absolvoval v roce 1968. Jeho prvním výrazným počinem byl snímek My z roku 1969, dokument vytvořený revolučním způsobem, tzv. "distanční montáží". Film vzbudil v zahraničí velký ohlas a dodnes je považován za inspirující dílo, byť jeho podoba utrpěla vynucenými úpravami. Pelešjan později tuto svou "metodu" (nejedná se ale vpravdě jen o metodu, ale o osobitý tvůrčí přístup) rozpracoval ve významné teoretické práci "Distanční montáž" aneb Teorie distance (1973). V dalších snímcích (Obyvatelé, Naše století, Konec, Život) tento přístup rozvíjel a současně v nich představoval osobitý pohled na člověka a dějiny. Pelešjan je rovněž autorem dokumentárních sekvencí ve filmu Andreje Michalkova Končalovského Sibiriáda (1976).Kompletní článek najdetezde.(zdroj: CSFD.cz, autor: Petr "Nostalghia" Gajdosik)