Secese


Přelom 19. a 20. století byl obdobím významných společenských událostí i vědeckých objevů. Lidé však toužili po návratu k přirozenosti a přírodě. Tak nastoupila secese, mnohými označována jako poslední umělecký směr, jež dokázal přesáhnout hranice architektury, sochařství a malířství a zasáhnout do každé části života obyčejných lidí. Neuvěřitelně ladná, s ornamentálními prvky a něžně působícími křivkami, to byla slavná Belle Époque.

Secese byla reakcí společnosti na tlak rychle se rozvíjejícího průmyslu a vynálezů, lidé tak toužili po návratu k přírodě. Odpovědí na tuto touhu jim byla secese se svými tvary, inspirovanými stromy, listím, křivkami žen, barevností a pomalu stoupajícím cigaretovým kouřem, vlnícím se v liniích vzhůru. I přes používání kovu jako jednoho z hlavních materiálů působila secese neuvěřitelně přirozeně, ornamentálně, líbivě a ladně.

Novinkou bylo také zobrazování ženy. Nebyla už nadále zobrazována s cudně sklopenými zraky, ale naopak s přímým a provokativním pohledem, často s erotickým nádechem v celkovém výrazu, který dával tušit, že se pozorovatel setkává sice s žádoucí, ale zároveň také sebejistou a i trochu záhadnou osobností. To začalo být používáno ve prospěch plakátů, na nichž takovéto ženy figurovaly a které lákaly kolemjdoucí k návštěvě divadla, koupi cigaret, alkoholu nebo různého spotřebního zboží.

Zlatou éru zažil tento směr na přelomu století, tedy roku 1900, kdy byla v Paříži uspořádána obrovská výstava Exposition Universelle. Představila secesi jako směr zasahující do všech uměleckých odvětví, a navíc ještě přesahovala do běžného života. Výstava se setkala s obrovským úspěchem, a tak byla za dva roky uspořádána další, neméně slavná výstava, tentokrát v Turíně. Právě sem se sjela celá evropská elita na výstavu pojmenovanou Esposizione Internazionale d'Arte Decorativa Moderna. Vzhledem k rozličným kulturním základům každé země, či dokonce lokálním tradicím jednotlivých měst, vznikaly různé osobité secesní styly. Ve Francii se všeobecně secesi říkalo Art Nouveau, ve Vídni Wiener Secession, v Itálii Floreale atd. Toto celkové odštěpení od předchozích klasických uměleckých směrů dalo nakonec také finální jméno secesi samotné. Latinské slovo "secessio" totiž skutečně znamená odštěpení.

V Čechách tehdy vrcholilo národní obrození, společnost byla na svém vrcholu, a tak bylo zcela přirozené, že sem secesní myšlenkový a umělecký proud zapadl. Oslavou umění byla roku 1891 jubilejní zemská výstava, kde už byly prvky secese jasně patrné.

I tento překrásný umělecký směr, který zrodil ty nejkrásnější obrazy, šperky, nábytek a mnoho dalšího, nakonec ustoupil kupředu se ženoucí technické době, neboť lidé před první světovou válkou toužili po něčem novém a nečekaném – designově náročná secese se tak z pohledu tehdejšího člověka stala zastaralou a nemoderní.

Dá se říci, že jeden projev umění nemohl existovat v secesi bez druhého. Malíři, sochaři a další umělci se snažili zpodobňovat hudbu a city, které vyvolávala. Klasické hudební pojetí bylo rozbouráváno, do hudby pronikaly nové, zvláštní prvky, například zpěv ptáků, a za pozitivní přínos se považoval lidový projev spíše než školení hudebníci.

Souhrnně se ovšem nedá tak úplně hovořit o secesní hudbě, neboť na přelomu století se umělecké směry střídaly velmi rychle. Každý autor byl ovlivněn nějakým směrem ze své minulosti a zároveň na sebe nechával působit nové vjemy a myšlenky. Hudba na přelomu století měla však často společné secesní znaky, jako je dynamičnost, lyrická vyrovnanost a pravidelně stoupající a klesající náladová linie.

Významnými skladateli působícími v tomto období byli:

  • Josef Suk
  • Vítězslav Novák
  • Antonín Dvořák
  • Leoš Janáček
  • Zdeněk Fibich
  • Josef Bohuslav Foerster

Secesní architektura se vyznačovala odlehčením stavby za použití kombinace skla a železa. Po obrovském stavebním rozmachu v době baroka a následné stagnaci bylo oživení secesí více než ceněno. Využívány byly linie symbolizující rozevláté ženské vlasy, cigaretový kouř, mořské vlnobití a samozřejmě florální prvky, prezentované popínavými rostlinami apod.

Kromě použitých materiálů a tvarů bylo pro secesní architekty zásadní také odmítání historických stavebních dogmat. Spoléhali se na zákony konstrukce, která se stala viditelnou a stejně ceněnou uměleckou součástí stavby – i konstrukce tak byla nositelem umění. Toho se docílilo nezakrýváním, ale naopak ještě ozdobením kovových konstrukcí a celých podpěr. Secese dala tímto přístupem základy pro nové směry, mezi nimi například konstruktivismus.

Pro českou secesní architekturu bylo typické využívání ornamentálních i geometrických tvarů s přispěním prvků lidové architektury. První secesní stavbou v Praze byla kavárna Café Corso v ulici Na Příkopě, kterou navrhl Friedrich Ohmann.

Významní čeští secesní architekti a jejich stavby:

  • Josef Fanta -  Hlavní nádraží v Praze
  • Osvald Polívka, Antonín Balšánek - Obecní dům v Praze
  • Jan Kotěra - Peterkův dům na Václavském nám. v Praze
  • Dušan Jurkovič - chaty Maměnka a Libušín na beskydských Pustevnách

Ve světě to pak byli:

  • Antoni Gaudí - Casa Milá
  • Gustave Eiffel - Eiffelova věž
  • Victor Horta - dům Tasselových
  • Charles Rennie Mackintosh - Glasgow School of Art
  • Josef Maria Olbrich - Dům secese ve Vídni
Josef Fanta -  Hlavní nádraží v Praze
Osvald Polívka, Antonín Balšánek - Obecní dům v Praze
Jan Kotěra - Peterkův dům na Václavském nám. v Praze
Dušan Jurkovič - chaty Maměnka a Libušín na beskydských Pustevnách

Sochaři byli na přelomu století inspirováni mnoha podněty, secesní styl byl tak znatelný třeba v hlavní linii, ale zároveň jej dotvářely prvky novoklasicismu, symbolismu apod. Sochy si udržovaly svůj ladný charakter typický plynulým pohybem, rozevlátými vlasy, skrytou něžností a jemností. Nejčastější byly sochařské akty, a to jak mužské tak ženské.

Významní secesní sochaři a jejich díla:

  • Auguste Rodin - Danaida
  • Ladislav Šaloun - pomník mistra Jana Husa na Staroměstském náměstí, Krakonoš
  • Stanislav Sucharda - pomník F. Palackého v Praze
  • Jan Štursa - Před koupelí, Melancholické děvče

 

Dva základní pojmy, které se neodlučitelně vážou k secesnímu malířství, jsou dekorativní stylizace a lineární kresba – linie jako prvek přivádějící obraz k životu a dekor dotvářející celou atmosféru. Secesní malby byly jedinečné v používání nezvyklých barev, klasických florálních motivů a až mystickou atmosférou výsledného díla.

Z barev byla v oblibě zvláště modrá a zelená, reprezentující tajemno, černá jako posel duše, žlutá či přímo zlatá byla barva života, radosti a hmoty, bílá pak byla překvapivě barvou smrti a zmařených nadějí.

Nejčastěji byly zobrazovány krajiny, zvířata a ženy. Zvláště ženy pak byly znázorňovány s tichou, avšak silně vyzařující vnitřní krásou a svůdností, jež byla jasně patrná z jejich postoje či výrazu jejich očí. Mnohdy byl také patrný vliv lidového umění či pověstí.

Secesní malířství bylo neuvěřitelně přínosné pro rozvoj grafiky, reklamy a rozšíření malířského umění z výstavních síní do běžného života. Ve výlohách se objevovaly první plakáty, poutače, malované poštovní známky, knihy byly zdobeny, aby lákaly nejen obsahem, ale i svou vazbou. Obrazové umění tedy proniklo do každodenního života.

Významní secesní malíři a jejich díla:

  • Gustav Klimt - Judita, Polibek
  • Alfons Mucha - cyklus Slovanská epopej, výzdoba pražského Obecního domu, sada plakátů pro pařížské Divadlo Renesance
  • Jan Preisler - Černé jezero, Milenci
  • Max Švabinský - Chudý kraj, Splynutí duší

Konec 19. a začátek 20. století byl obdobím mnoha názorů a rozporů mezi starší generací, zastávající tradiční hodnoty, a mladou generací, která byla mnohem otevřenější vůči novým myšlenkám a světu celkově. Různé postoje měly za následek vytvoření několika souběžně vznikajících uměleckých skupin s odlišnými názory. Tyto skupiny obvykle získaly své jméno podle toho, v jakém časopise publikovaly – mezi nimi byli ruchovci, lumírovci a májovci.

Přelom století provází dekadence a symbolismus, jejichž filozofie je secesi velmi blízká. Secese se projevuje v literatuře podobně jako v ostatních uměleckých odvětvích. Tíhne k ornamentálnosti, která se prosazuje v rytmizaci veršů a celých vět, slova se opakují stejně jako hláskové skupiny. Používají se také exotická slova a prostředí je tradičně tajemné, erotické a častou reálií je příroda. Nejoblíbenější literární formou je poezie.

Secese měla zásadní vliv na tehdejší společnost. Bytový design zažíval zlatou éru stejně jako šperkařství, zdobená, glazurovaná keramika a sklo. Umělecký charakter je dodán i předmětům denní potřeby. Nejsou opomíjeny ani ty nejmenší drobnosti, jako například kliky u dveří. V zájmu návratu k přírodě a lidové tvorbě je upřednostňováno řemeslo jako takové.

Nábytek vzniká novou technikou ohýbání dřeva, čímž je docíleno dokonalé plynulosti a zaoblení. Dřevo je často kombinováno s dalšími materiály, jako je například slonovina, mosaz nebo je zdobeno zlacením. Vitráže už nejsou dominantou jen kostelů, ale používají se nově i pro zdobení lamp a dalších bytových doplňků, díky čemuž získává osvětlený prostor fantaskní nasvícení. Používáním nových technik a za použití rozličných materiálu mohli tedy umělci zcela popustit uzdu své fantazii.

Šperkařství prochází jednou ze svých nejplodnějších a nejkrásnějších ér. Právě v této době tvoří, inspirováni dálnými kraji, krásou žen a přírodou, umělci jako René Lalique, Emanuel Josef Margold a legendární Luis Tiffany, jehož jméno se stalo synonymem pro dokonalost, exotičnost a ladnost. Jeho technika a styl přežily do dnešních dnů. Paříž tehdy byla centrem uměleckého dění.

Móda oblékání byla u žen jednodušší a upřednostňována byla čistá linie. Korzetem byl vyzdvihován štíhlý pas a celkově útlá ženská postava, poprvé začaly být oblékány košilové šaty a typická byla blůza se stojatým límcem. Velmi oblíbeným doplňkem byly ornamentálně zdobené brože a kameje. V módě byly samozřejmě stále různé klobouky, nově i slamáky. Styl mužů byl sportovnější než v minulosti, vyznačoval se uplejšími kalhotami a klasickým sakem, košilí a vázankou.




Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz