Česká Třebová

Staré náměstí, 560 02, Česká Třebová
Telefon:
+420 465 500 211
E-mail:
info@ceska-trebova.cz
Web:
http://www.ceska-trebova.cz
Buďte vítáni ve východních Čechách, ve městě na samém pomezí Čech a Moravy, v půvabné přírodě podhůří Orlických hor, v údolí řeky Třebovky, v České Třebové. Město s necelými šestnácti tisíci obyvateli dnes patří k největším v regionu. Jeho historie sahá až do roku 1278 a je opravdu pestrá. Ještě docela nedávno jméno České Třebové evokovalo především železnici, důležitou dopravní křižovatkou regionu stále je, ale bylo by chybou pohlížet na ni jen jako na město železničářů. Česká Třebová se stává městem, v němž je stále větší prostor poskytován sportu a kultuře, městem, které vyniká zelení a mnoha parky, městem, které se stále rozvíjí...
(Zdroj: oficiální stránky Česká Třebová)
Počátky souvislejšího osídlení jsou nejasné. Dosavadní názor, že to nejstarší - z 1. poloviny 13. stol. - se nacházelo na pravém břehu říčky Třebovky, v blízkosti dochované románské rotundy svaté Kateřiny, vyvrátila nová zjištění. Archeologický průzkum lokality blízké Starému náměstí ukázal, že ve stejné době existovalo souvislé osídlení i zde, tedy na levém břehu říčky. Proces osídlování se také odráží v názvu města, o němž máme první zmínku z období let 1278–1281. Jméno Třebová je totiž odvozeno od staroslověnského slova triebiti, tedy mýtit les.
Pověst o České Třebové
Krátce po svém založení se Česká Třebová stává majetkem zbraslavského kláštera, později pak litomyšlského biskupství. Po zániku biskupství, v době husitských bouří, se pak město spolu s dalšími stává majetkem světské vrchnosti z Lanšperka. Česká Třebová byla v té době malým městečkem o několika stovkách obyvatel, kteří se živili převážně zemědělstvím a částečně řemesly. Po husitských válkách se postupně dostává do majetku několika šlechtických rodů: Kostků z Postupic, Pernštejnů, od roku 1544 Bohdaneckých z Hodkova. Toto období je zároveň dobou rozkvětu panství. Petr Bohdanecký z Hodkova totiž podporoval zejména textilní řemesla, navíc roku 1547 nechává na českotřebovském náměstí postavit renesanční zvonici, která dodnes nese kamenný reliéf jeho erbu.
Pověst o České Třebové
Později se Česká Třebová stává opět majetkem Pernštejnů, následně Hrzánů z Harasova a konečeně Lichtensteinů. Když v roce 1622 Českotřebovsko získali, skoncovali s relativní náboženskou svobodou a zahájili na zdejším panství rekatolizaci.
Pověst o České Třebové
V dalších desetiletích byla Česká Třebová - ostatně jako další města českého království - sužovaná útrapami třicetileté války. Nadto byla v roce 1636 postižena velkým a ničivým požárem. Během jediné noci shořela veškerá vnitřní zástavba. Tato rána poznamenala město na velmi dlouhou dobu. O sto let později, přesněji v roce 1745, došlo bohužel k velkému požáru znovu. Opět vyhořelo celé město. Před ničivými plameny zůstaly uchráněny pouze kostel, fara a po třech domech na každém jeho okraji. Následky této katastrofy se podařilo zahladit až ve druhé polovině 18. století. I tak ale zůstává Česká Třebová až do poloviny devatenáctého století malým poddanským městečkem s převážně neprogresivním hospodářstvím.
Historické fotografie - Gymnázium Historické fotografie - Hýblova ul. Historické fotografie - dům čp. 472 v Kobylím dole Historické fotografie - Nádražní ul. Historické fotografie - Nádražní ul.
Radikální změnu v životě města přineslo až zprovoznění železniční trati z Olomouce do Prahy, ke kterému došlo v roce 1845. Se zahájením pravidelné dopravy vznikla nová pracovní místa a to přivedlo do města další obyvatele. Když byla v roce 1849 zprovozněna trať z Brna do České Třebové, stala se z tohoto města důležitá železniční křižovatka. Industrializace přinesla rychlý nárůst obyvatelstva. Zatímco v roce 1845 měla Česká Třebová asi 3000 obyvatel, o půlstoletí později to už bylo přes 6000.
Historické fotografie - Náměstí - žertovná fotografie Historické fotografie - Staré náměstí Historické fotografie - Hýblova ul. Historické fotografie - Na Splavě Historické fotografie - Zámostí
Dalším významným zdrojem růstu i prosperity České Třebové byl textilní průmysl.Od poloviny 19. století se zde - přesněji v tehdy samostatné obci Parník, která je dnes jednou z městských části - začíná rozvíjet textilní výroba. Rozjíždí se tu pobočka vídeňské firmy Hermann Pollack´s Söhne (HPS), která nabízí zaměstnání stovkám dělníků nejen z České Třebové, ale i z okolí. Hospodářský rozkvět podnítil ve městě čilý spolkový život. Tento slibný vývoj byl však přerušen vypuknutím první světové války, která si vyžádala nemalé oběti z řad obyvatel města.
Náměstí Náměstí Náměstí Náměstí Náměstí
Život v 1. republice jakoby navázal na předválečný vývoj; ve městě panoval čilý stavební ruch, stavěly se celé nové čtvrti, školy, obecní domy. Místní spolky navázaly na svou předválečnou činnost, byly zakládány nové. Bohužel také tentokrát byl vzestupný trend - v krátké době již podruhé - přerván válečným konfliktem. Po vytvoření Protektorátu Čechy a Morava se Česká Třebová stala hraničním městem. Veškerý život v něm se musel přizpůsobit novým podmínkám. Řada obyvatel města, ať osoby židovského původu, ať účastníci protifašistického odboje, skončila svou životní pouť v koncentračních táborech.
Město Město Dopravní terminál Jana Pernera Město Město
Po válce byla zahájena obnova města, demokratický vývoj byl však přerušen únorem 1948. Na přelomu let 1948 a 1949 navíc prohrála Česká Třebová svůj boj o sídlo okresního úřadu, když okresním městem se, jak známo, stalo sousední Ústí nad Orlicí. V dalších letech přesto Česká Třebová rostla. Byla budována nová panelová sídliště, nové výstavbě musel ustoupit i starý Trávník.
Letecký snímek - městská část Lhotka Letecký snímek - městská část Trávník, Staré a Nové náměstí Letecký snímek - městská část Parník
V současnosti je Česká Třebová s necelými 16 000 obyvateli jedním z nejlidnatějších měst Pardubického kraje.
(Zdroj: oficiální stránky Česká Třebová)
- Jan Kubelka 1853-1900 básník, člen sboru hasičů
- Vilém Kyral 1909-1961 učitel hudby, kapelník a dirigent v Praze
- MUDr. František Lašek 1872-1947 lékař, veřejný činitel a historik
- Jan Mehl 1912-1990 akademický malíř, restaurátor, žák Františka Kupky
- Jiří Pichl 1872-1953 novinář, politik, senátor, někdejší starosta dnes pražských Vinohrad
- František Preisler ml. 1915-1983 hudebník a dirigent, působil např. v Pardubicích, Kladně, Olomouci a Opavě
- Ing. Otakar Runa 1915-1941 z Prahy udržoval styk s protifašistickou skupinou v Č. T., které dodával nálože pro sabotážní akce, byl pak Němci popraven
- Ing. Eduard Stříbrný 1891-1974 strojní inženýr a kulturní pracovník
- Miroslav Škrabal 1875-1896 skladatel, houslista
- Bohuslav Štangler 1895-1980 pedagog, kulturní pracovník, spisovatel, správce městského muzea
- Karel Tomeš 1912-1991 malíř a divadelník
- Stanislav Víša 1924-1984 výtvarník, loutkář, modelář, pracovník v loutkovém filmu, vyzdobil sgrafity nádražní halu
- Ing. Michal Dlouhý 1931-1992 řídící pracovník a mecenáš
- Antonín Felcman 1852-1929 podnikatel a kulturní činovník
- Otto Fusek 1909-1987 akademický malíř a grafik
- Grete Salus 1910-1996 učitelka tance, jako jedna z prvních zveřejnila zprávu o osudu Židů během Holokaustu (1945)
- Josef Hořička 1870-1939 ředitel, pedagog a sběratel lidových písní
- Josef Jindra 1885-1967 podnikatel a ředitel
- Josef Poštulka 1923-2009 na Slovensku působící architekt a projektant
- PhDr. Jindřich Růžička CSc. 1926-2011 regionální historik, archivář, spisovatel
- Ing. Bohuslav Řehák CSc. 1936-1986 chemik a vývojový pracovník
- Jaroslav Burian 1922-1980 rusista, pedagog, autor rozhlasových relací, literární vědec, překladatel a filolog
- Vratislav Bělský 1924-2003 varhaník
- František Stránský 1914-1954 konstruktér, vynálezce, zkonstruoval tříkolku Velorex, zahynul v ní při nehodě, bratr Mojmíra
- Mojmír Stránský 1924-2011 konstruktér, vynálezce, zkonstruoval tříkolku Velorex, bratr Františka
- Jan Kapusta 1932-2011 český muzikolog a publicista
- Jiří Musílek 1942* – pedagog, kulturní a politický činitel, kronikář, publicista, ochotnický herec, televizní redaktor, komunální politik, v letech 1990 – 1992 poslanec Sněmovny lidu Federálního shromáždění
- Doc. RNDr. Ilja Pek, CSc. 1945-1998 přírodovědec (geologie), historik, pedagog a vědec, vedoucí katedry geologie univerzity v Olomouci
- Pavel Langhans 1945* – malíř a karikaturista
- Mgr. Milan Michalski 1945* – spisovatel, pedagog, přírodovědec, mineralog, fotograf a zakladatel Mineralogického klubu Česká Třebová
- Klasicistní kostel sv. Jakuba Většího z r. 1801, umístěn mezi ul. Hýblova a Klácelova
- Soubor vrcholně barokních soch z let 1712 – 1719 u děkanského kostela
- Dům čp. 1, ul. Klácelova - budova děkanství postavena v letech 1783 - 1786
- Sloup se sochou P. Marie Immaculaty z roku 1706, na Starém náměstí
- Kaplička P. Marie z poloviny 19. století, nachází se na rozcestí ulic Chorinova a Moravská
- Dům čp. 77 na Starém náměstí - radnice s reliéfní deskou s erbem Bohdaneckých z Hodkova, datovanou do roku 1547
- Dům čp. 11 v ul. Klácelova – klasicistní dům z r. 1804 slouží v současné době jako stálá expozice Městského muzea Česká Třebová.
- Dům čp. 72 v ul. Hýblova - budova České spořitelny s klasicizujícím tvaroslovím z r. 1904
- Dům čp. 97 v ul. Hýblova - dům z r. 1927, s fasádou upravenou v duchu národního dekorativismu
- Dům čp. 310 v ul. Lidická – roubený objekt lidové architektury se sedlovou střechou a bedněným štítem
- Dům čp. 472 v Kobylím dole – jednopatrový objekt lidové architektury s dřevěnou pavlačí
- Rotunda sv. Kateřiny – románská rotunda z první poloviny 13. století, nachází se severovýchodně od Starého náměstí
- Kaple P. Marie Na Horách, postavena v r. 1838
- Budova Gymnázia na Tyršově nám. čp. 970 - postavena v r. 1912 v duchu modernismu podle návrhu architekta A.Dryáka
- Dům čp. 388 v ul. Podbranská – zděný objekt lidové architektury se sedlovou a polovalbovou střechou, postaven v r. 1842
- Dům čp. 21 v ul. Husova – roubený objekt lidové architektury z r. 1845
- Socha Šárky od Q. Kociána z r. 1911 v parku Javorka
- Sousoší Sbratření od K. Pokorného z r. 1950, Dopravní terminál na náměstí Jana Pernera