Datum a čas konání Místo konání Vstupenka
Zobrazit všechny termíny
31.5.2015 19:30 Dejvické divadlo Vyprodáno
24.5.2015 19:30 Dejvické divadlo Vyprodáno
15.4.2015 19:30 Dejvické divadlo Vyprodáno
25.3.2015 19:30 Dejvické divadlo Vyprodáno

Jak vnímají svět autisté? A mohou třeba navázat normální partnerský vztah? Odpovědi na tyto otázky hledá autorské představení Kakadu režiséra Jiřího Havelky a dramaturga Karla Františka Tománka. které mělo premiéru v prosinci 2014. Podle režiséra Jiřího Havelky nezaujal autory nějaký konkrétní osud, ale otázka, co se vlastně děje v hlavě autisty. Hlavní roli autistické dívky Wendy ztvárňuje Simona Babčáková. „Vedle jakéhokoli citu příjemného je hned ten nepříjemný. A opravdu s vášní se namočit do života... Pro mě je to o hlubokém přitakání životu,“ říká herečka o představení a své roli. Vedle Simony Babčákové se v inscenaci představí David Novotný, Jaroslav Plesl, Veronika Kubařová, Jana Holcová a Barbora Poláková.


První premiérou sezony 2014/2015 byla 19.12.2014 autorská inscenace Karla Františka Tománka v režii Jiřího Havelky. Ti dva spolu na začátku zkoušení vedli následující rozhovor, který nazvali:

Ze tmy naší lebky

Karel:
Kdybys mě nenavedl, abych se podíval na film Temple Grandin, asi by mě nikdy nenapadlo zabývat se autismem.

Jirka:
Já se k tomu dostal přes mozkové dysfunkce a neurologické poruchy mozku. Hlavně přes Olivera Sackse. Muž, který si pletl manželku s kloboukem a Antropoložka na Marsu jsou snad moje vůbec nejošmatanější knihy. Sacks je typ doktora, který s pacientem nepracuje systémem diagnóza – medikace, ale nejdříve se snaží zjistit, jakým způsobem ovlivňuje neurologická porucha způsob, kterým pacient tvoří realitu. Jaký druh reality to je. V jakém světě pacient žije. A dosáhne-li určitého poznání, snaží se najít cestu, jak v rámci tohoto konkrétního světa pacientovi usnadnit život. To je mi hodně blízké. Snažit se poznat cizí světy, ne nutit vlastní.

Karel:
Na první fázi přípravy inscenace se vždycky těším. Baví mě četba knížek, prohlížení filmů a – jak se říká – nasávání atmosféry. Říkal jsi, že tě jako režiséra zajímalo především ono „jiné vidění světa“. Pro mě to ale opravdu zajímavé začalo být ve chvíli, kdy jsem začal tušit konkrétní příběh konkrétní postavy.

Jirka:
Uznávám – na konkrétním příběhu se to vypráví snadněji. Nicméně pro mě je zásadní ten jiný způsob komunikace. Autismus beru jako jiný jazyk. Pro autisty je těžké se naučit ten náš a pro nás zase ten jejich, a to má ještě každý autista svou specifickou řeč. Zajímá mě to „ztraceno v překladu“. A tady vidím analogii s divadlem. Mě na divadle nejvíc baví hledat ten stále nový a nový komunikační klíč s divákem. Něco, co je naprosto nesrozumitelné se postupně vyjasňuje tím, jak moje mysl přijímá nový kódovací jazyk, jak je vlastně neuvěřitelně kreativní. V jedné knížce o lidském vědomí je věta: celý vesmír je nám servírován ze tmy naší lebky. To je přece skvělý, ne? Můžeme si tvořit libovolné vesmíry. A taky ve všech těch chytrých knížkách o tom, jak pracuje lidská mysl, je vždycky napsáno: funguje to tak a tak, až na autisty. Čímž nechci říct, že inscenace by měla být o autismu.

Karel:
Na začátku zkoušek máme k dispozici situace a dialogy. Dalo by se to přirovnat k součástkám, ze kterých je možné při troše trpělivosti a šikovnosti složit krystalovou mřížku. Ta ale stále nevypadá jako skutečný krystal. Je to pouze odrazový můstek k budoucí inscenaci. A pro mě – současně – i velkému dobrodružství.

Jirka:
Dobrodružství stoprocentně. Já mám pocit, že na začátku zkoušek nemáš vůbec nic kromě jakési pofiderní chutě nebo spíš touhy. To je jediný, co může začít něco formovat. A pak přichází ta šílená fáze, kdy chceš něco začít stavět, ale vlastně nemůžeš, protože všechno ovlivňuje všechno. Cítíš lehké obrysy celku, ale pracuješ zatím na střípcích a každý ten střípek ovlivňuje ten celek a naopak. Stavíš dům z písku.

Rozhovor vznikl na začátku zkoušení, kdy stále bylo možné téměř všechno.

Autoři: Karel František Tománek, Jiří Havelka

Režie: Jiří Havelka

Scéna: Jan Hubínek

Kostýmy: Simona Rybáková

Hudba: Kittchen

Dramaturgie: Karel František Tománek

Asistentka režie: Tereza Říhová

Simona Babčáková

Stella Ginger Janáčková

Veronika Kubařová

Jana Holcová

Barbora Poláková

David Novotný

Jaroslav Plesl

Termíny představení
Kakadu
Vyprodáno
Kakadu
Vyprodáno
Kakadu
Vyprodáno
Kakadu
Vyprodáno
Kakadu
Vyprodáno
Kakadu
Vyprodáno


Dejvické divadlo

dejvicke-divadlo10m.jpg
Dejvické divadlo v Praze 6 je od roku 1993 profesionální uměleckou scénou, na jejíchž prknech působí mnoho českých hereckých hvězd. V programu Dejvického divadla jsou inscenace děl světových autorů, jako je Dostojevskij, Shakespeare, Goethe, Gogol a další. Divadlo také ale ve velké míře podporuje vznik původních českých textů. Žádaná jsou autorská představení uměleckého šéfa Miroslava Krobota, ke kterým patří například Sirup a Brian a také představení Petra Zelenky Příběhy obyčejného šílenství, Teremin a Dabing Street. Součástí Dejvického divadla je i tradiční folklórní soubor Rosénka, který se specializuje především na tvorbu pro děti, ve svém repertoáru má však i představení pro dospělé. V současné době je Dejvické divadlo jednou z nevyhledávanějších a nejnavštěvovanějších českých scén.
Mapa - Dejvické divadlo

Zelená, 160 00, Praha 6

Telefon: +420 233 332 430
E-mail: rezervace@dejvickedivadlo.cz
Web: http://www.dejvickedivadlo.cz

Více o místě konání


Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz