Datum a čas konání Místo konání Vstupenka
9.3.2015 19:00 Severočeské divadlo opery a baletu Vyprodáno
8.3.2015 19:30 Městské divadlo Mariánské Lázně Vyprodáno
23.2.2015 19:00 Divadlo U Hasičů Vyprodáno

Herečka s bohatým přítelem pozve několik svých kolegů z branže na grilování do jejich venkovského sídla. Ráda by s nimi oslavila získání hlavní role ve filmu. Zábava se rozjíždí a na programu jsou obvyklá témata z hereckých šaten: scénáře, role, vztahy, peníze, zdraví…. A hlavně také maso na barbecue. Přátelské setkání? Není to tak jisté, neboť masky velmi rychle padají! A grilování? Velmi, velmi pikantní! Herecký večírek s typickým francouzským šarmem a překvapivým dojezdem je skvělou komedií s hvězdným hereckým obsazením.


Délka představení: s přestávkou cca 120 minut

Eric Assous je úspěšný francouzský autor. Po úspěchu jeho komedie PŘÍBUZNÉ SI NEVYBÍRÁME uvádíme v české premiéře další jeho inscenaci, tentokrát z hereckého prostředí.

Píšete přibližně už od roku 1982: pro rozhlas, televizi, film, divadlo. Odkud pramení ona chuť do psaní?
Obvykle to začíná s pubertou. Já píšu od svých čtrnácti let.

A vždycky jde o dialogy?
Ano. Co člověk cítí, básně, příběhy. Taky jsem kreslil. Vystudoval jsem Akademii výtvarných umění….
Ale musím říct, že jsem, tedy byl jsem, protože s věkem se toho ve mně bohužel hodně změnilo, ohromný filmový fanda. Viděl jsem všechny filmy. Všechny. Americké, francouzské, dokonce i japonské. Teď už to samozřejmě nejde. Ale tudíž první věc, kterou jsem zkoušel napsat, byl filmový scénář. To mi bylo asi třináct let. Ale jasně že z toho nikdy nic nebylo.

Dáváte přednost nějakému žánru?
Nejraději píšu komedie a detektivky, ale neuzavírám se před ničím. Asi bych nešel do historických děl, protože se k tomu necítím dost fundovaný. Jak říkám, dostal jsem nálepku autora komedií, tak píšu hlavně komedie. Jedním z mých prvních úspěchů na divadle byla hra H e r c i   j s o u   u n a v e n i. To byla čistá komedie, a šla neuvěřitelně dobře..

Nedávno jsem si ji znovu přečetla a musím říct, že ani trochu nezestárla. Všechny role jsou velice dobře vykresleny a spoustu věcí je tam řečeno velice pregnantně , zvláště o divadelním prostředí.
Každý herec se potřebuje vyjádřit, tak to prostě je. Svůj komentář k tomu co vidí, v čem žije. Právě komedie umožňuje nechat věci odplynout, pod podmínkou, že to lidi pobaví, přivede na jiné myšlenky. Myslím, že můžu být zábavný a přitom něco důležitého říkat.

Taky si myslím. Ostatně ve vašich textech přes občasná popíchnutí nikdy není hrubost, agresivita,
vulgarita.

Hlavně ne zatrpklost. Ze svých vrstevníků, mezi které se ostatně počítám, si s chutí dělám legraci, ale takovou laskavou. Je to tak trochu můj způsob chápání jednajících postav. Vzorné, příkladné hrdiny nemám rád, jistě proto, že sám takový nejsem.

Ve hře "Herci jsou unaveni" říkáte, že „sex v manželství je jen detail,“ a já mám pocit, že právě to hlavním mottem vašich her. Pro některé postavy to je detail velice důležitý, pro jiné nikoliv, a u některých prostě záleží na okolnostech.
Manželství, či zkrátka dvojice lidí je často centrem všeho, co píšu. Jak dlouho to vydrží, je záhada,kterou nedokážu pokaždé rozluštit. Právě to otevírá dveře všem možným situacím. Já sám mám s manželstvím osobní zkušenost. Dvacet let jsem byl ženatý a teď zase žiju v páru. Většina lidí žije ve dvojici, takže mám pocit, že pod komediálním úhlem mluvím tak trochu o všech lidech. Ve všem, co píšu, je pár, dvojice lidí, něco přetrvávajícího, a myslím, že i za sto let se budou psát komedie na tohle téma. Snažím se o přiměřenost mezi tématem páru lidí a realitou dneška, s ohledem na to, v čem teď žijeme. Vztahy v páru se vyvíjejí z generace na generaci, a já se s tím vývojem snažím udržet krok.

Vaše hry se nehrají jen v Paříži, ale dá se říct, že téměř po celém světě. Zajímá vás, jak jsou jinde
přijímány? Co si myslíte o jejich uvádění v cizině, a čemu přičítáte jejich případný úspěch?

Přiznávám, že na to odpovědět nedovedu. Nevím, proč se některá hra líbí ve Francii a jinde třeba tolik ne…Ale párkrát jsem byl v zahraničí podívat se na inscenaci některé své hry a musím říct, že reakce publika byly téměř stejné jako ve Francii.

Pane Assousi, v současnosti uvádějí dvě pařížská divadla vaše hry: Muži radši lžou a Manželské iluze.
To se běžně nestává, aby hned dvě divadla v Paříži současně uváděla hry jednoho autora. Myslíte, že
jedna přitáhla pozornost k té druhé, nebo si naopak konkurují?
Především musím říct, že k tomu došlo čistě náhodou, protože jednu z nich jsem napsal před šesti lety a marně jsem se ji pokoušel dostat na scénu. Prostě došlo k tomu, že se pro ni divadlo rozhodlo až v tétosezóně….Myslím, že to byl Marcel Achard, kdo řekl: „Když člověk dopíše hru, má za sebou pět procent práce. Těch zbývající devadesát pět procent má na to, aby si našel divadlo, ve kterém se bude hrát.

Režie: Jan Novák

Překlad: Alexander Jerie

Scéna: Michal Hess

Kostýmy: Johana Schlosserová

Technická spolupráce: Helena Konarovská, Jiří Beneš, Aleš Hanzlíček, Václav Skalník, Luboš Loubal

Produkce: Jana Hanzlíčková

Norbert: Svatopluk Skopal

Mariana: Simona Postlerová,  Vendula Křížová

Yvan: Martin Zahálka

Stefan: Václav Vydra, Jan Čenský

Yolanda: Naďa Konvalinková,  Jana Boušková

Leticie: Malvína Pachlová, Tereza Vágnerová, Lenka Zahradnická, Barbora Petrov



Divadlo U Hasičů

divadlo-u-hasicu-1-2.jpg
Divadlo U hasičů nabízí nejen oblíbená představení a koncerty, prostory si je možné také pronajmout pro firemní večery s představením a rautem. Stálý repertoár divadla obsahuje desítky her pro dospělé od známých domácích i zahraničních autorů, dětského diváka určitě zaujme některá z pohádek, ať už klasická, nebo moderní.
Mapa - Divadlo U Hasičů

Římská, 120 00, Praha 2

Telefon: +420 222 518 716
E-mail: info@divadlouhasicu.net
Web: http://www.divadlouhasicu.net

Více o místě konání


Hlavní partneři projektu Kultura.cz
Mediální partneři projektu Kultura.cz
Ostatní partneři projektu Kultura.cz